Top lista nadrealista
U svakodnevnom životu i poslu često se susrećemo s nezgodnim
ljudima. Poznavanje stereotipa o nacionalnom karakteru moglo bi da posluži do
određene mere da bi se predvidelo i razumelo ponašanje pripadnika ove ili one
nacionalne zajednice, ovog ili onog naroda. No, prema podeli psihologa postoje
sledeći tipovi ljudi, nezavisno od tipa nacije ili rase: tenk
"Šerman", detonator, kukumavka, ćutljivko, antiprotivan,
sveznalica i vrdalama
Miodrag Dinić
Velike teme i neobične situacije,
karakteri koje je teško dokučiti i zaplet koji uvek donosi a nekada i prikriva
iznenađenja, psihološki su profili raznih tipova ljudi. I upravo to saznanje i
objašnjava činjenicu postojanja konflikta. A šta je konflikt? Psiholozi kažu:
"Otvoreni sukob između dve suprotstavljene grupe ili suprotstavljenih
pojedinaca". Tomas Pejn, britanski pisac i revolucionar 18. veka slikovito
je opisao konflikt: Što je sukob teži, to je trijumf veličanstveniji".
Koji su uzroci konflikta?
Stručnjaci za međuljudske
odnose navode da postoji više
razloga. To su konflikt sa samim sobom, potrebe ili želje koje nisu
zadovoljene, sistem vrednosti koji je stavljen na proveru, stvaranje pretpostavki,
minimalno znanje... Za uspešniji život dobro je upoznati karaktere nezgodnih ljudi kako bismo mogli
da se adekvatno postavimo.
TENK ŠERMAN pripada vrsti ljudi koju klasifikujemo kao napadače. Ta vrsta osoba se ponaša na uvredljiv način. Ono što je karakteristično je da ispoljava prezir prema drugima. Manir im je zastrašivanje drugih i posebno su žestoki u tome. Svoje "žrtve" ostavljaju u defanzivi, pobeđene i nemoćne. Ponašanje im je prepredeno ili okrutno, ali ono što je najvažnije, oni nadjačaju svakog s kim su prinuđeni da sarađuju. I šta raditi sa takvom osobom kada uđe u Vaš život? Prvo i osnovno je da ne ulazite u svađu ili sukob. Svakako, dajte joj malo vremena da se isprazni. Zastupajte svoje stavove i mišljenje, snažno i bez izvinjenja. Kako ćete proći, zavisi samo od toga da li ste istrajni.
TENK ŠERMAN pripada vrsti ljudi koju klasifikujemo kao napadače. Ta vrsta osoba se ponaša na uvredljiv način. Ono što je karakteristično je da ispoljava prezir prema drugima. Manir im je zastrašivanje drugih i posebno su žestoki u tome. Svoje "žrtve" ostavljaju u defanzivi, pobeđene i nemoćne. Ponašanje im je prepredeno ili okrutno, ali ono što je najvažnije, oni nadjačaju svakog s kim su prinuđeni da sarađuju. I šta raditi sa takvom osobom kada uđe u Vaš život? Prvo i osnovno je da ne ulazite u svađu ili sukob. Svakako, dajte joj malo vremena da se isprazni. Zastupajte svoje stavove i mišljenje, snažno i bez izvinjenja. Kako ćete proći, zavisi samo od toga da li ste istrajni.
Često
se susrećemo I s osobama koje su u psihologiji svrstane u jednu od sledećih
kategorija:
DETONATOR je zlovoljan, pun srdžbe i gneva. Njegovi
potoci suza često su protkani besom koji je jedva pod kontrolom. No, dešava se
da osobe tog tipa potpuno izgube kontrolu nad sobom, pa neretko bacaju stvari
oko sebe, viču i izgovaraju uvredljive reči i napadaju druge osobe. Takvo ponašanje
detonataora po njegovom mišljenju prouzrokovano je idejom da se loše postupa s
njim, da ga varaju i da mu prete. Zato detonator pribegava naprasitom ponašanju
i zaplašivanju drugih kako bi stvorio kontrolu nad okolinom. S ovakvom osobom
možete izaći na kraj ako je pustite da prvo "skupi krila". Ako to ne
uspe, prekinite joj stanje besa i zlovolje koristeći rečenice:"Molim Vas,
malo tiše" ili "Stanite malo, molim Vas".
ANTIPROTIVAN su
osobe karakteristične su tome što na svako pitanje obično odgovaraju: ne može,
ne radi, to je nemoguće... Ljudi iz ove grupe uvereni su da je sve van njihove
kontrole. Takav pristup životu koriste da bi pobegli od sopstvenih osećanja nemoći
i nesposobnosti. I kada traže da preuzmu aktivnu ulogu u rešavanju nekih
problema, nastavljaju u negativnom i kritičkom maniru. Da biste zauzdali
antiprotivne tipove, ne raspravljajte o njihovom pesimizmu. Naprotiv, govorite
s puno optimizma o rešavanju postojećih problema i odslikajte im način
prevazilaženja sličnih problema u prošlosti.
VRDLAME su
po navici neodlučne. Obično su razapete između želje da budu od pomoći i želje
da nikome ne naude. Svakako,
to je veoma teško, jer bilo ko s bilo kakvim autoritetom ili moći donosi
odluke. No, mnoge odluke neće biti prijatne za sve u isto vreme. Vrdalame će
prihvatati neki zadatak ili odgovornost, ali ih neće ispuniti. Zanimljivo da su
ljudi takvog karaktera prijatni i laki za saradnju, ali samo do trenutka od
kojeg počinjete da zavisite od njih. Njihov standardni odgovor je - biti bez
odgovora. S vrdalamom budite diplomata. Dajte mu podršku za svako rešenje
situacije koje takva osoba može da ponudi. No, pažljivo utvrdite ko je odgovoran
i za koje zadatke u procesu rešavanja problema.
U svakodnevnom životu često ste neku
osobu u poslu ili svom okruženju okarakterisali kao zakeralo. U psihologiji
takav tip ljudi nosi naziv - KUKUMAVKA.
Oni za sve što je oko njih misle da je pogrešno, počev od toga kako vi radite
svoj posao, pa do toga kako neko drugi treba da nešto uradi ili ne uradi. Poruka
koju kukumavka nosi sadržan je u zahtevu da neko drugi nešto uradi da bi rešio
njene probleme. Njima je nemoguće da se uključe u produktivno rešavanje
problema, a ako se i uključe, to samo znači da će imati još više primedba i
pritužbi. Ovakve osobe obično se osećaju bespomoćnima i ne mogu da promene
okolnosti zbog kojih inače prigovaraju. Istovremeno, ponašaju se nonšalantno i
neobavezno, kao što i ne preuzimaju odgovornost za bilo šta. Kako biste izašli
na kraj s tipičnim zakeralom, odmah presecite njegov krug neprestanog optuživanja
i prebacivanja, a posebno insistirajte na tome da će njegov problem biti
ozbiljno razmotren.
Oni odgovaraju ćutanjem, mumlanjem ili neodređenim da ili ne. I
upravo je to ĆUTLJIVKO. Kada pokušate
da ih otvorite, oni obično zadržavaju svoj stav i veoma stidljivo pojašnjavaju
svoje pozicije. Ovakve osobe svojim ponašanjem, koje predstavlja svojevrsni
odbrambeni štit, pokušavaju da izbegnu bolne međuljudske odnose i stvaranje
neprijatelja ili izvrdavaju da zauzmu stav o određenom pitanju. Njihovo ponašanje
obično skriva njihov strah, mrzovolju, ljutnju ili zajedljivo odbijanje
saradnje. Glavna muka s ovakvim ljudima je kako ih otvoriti za razgovor da bi
Vam objasnili u čemu je njihov problem.
SVEZNALICE su kao buldožeri.
Uvereni su da su eksperti za sve. Oni projektuju osećaj apsolutne sigurnosti o
svemu i obično ostavljaju druge da se osećaju glupima, beskorisnima i slično.
Takođe, često na činjenice i znanje drugih reaguju s negodovanjem, ljute se ili
se čak i povlače. Kada krenete da ih ispitujete o njihovim planovima, često
istovare gomilu činjenica i argumenata, poznatih samo njima. Vođeni su potrebom
da pojednostave svoj svet, da im bude što razumljiviji i pod kontrolom, pa i
onda kada je to nemoguće. Za komunikaciju s ovakvim tipom ljudi dobro se
pripremite, uradite "domaći zadatak" i prikupite sve potrebne
informacije. Vodite računa o sopstvenim odgovorima, na osnovu kojih bi moglo da
se zaključi da i Vi spadate u ovaj tip ličnosti. To je pun pogodak.
Da biste uspešno pregovarali s
različitim tipovima ljudi, važno je da prepoznajete neverbalne signale koji
mnogo govore. Osobe koje u razgovoru drže prekrštene ruke obično su u
defanzivi, zatvorene za razgovor; često se ovakav stav uočava kod muškaraca
koji sede na stolicama bez rukohvata. Ako neko
dobuje prstima po stolu, to je signal da je iznerviran, nestrpljiv ili
uznemiren.
Često se dešava da neko s kim
razgovarate izbegava Vaš pogled. Takve osobe mogu biti stidljive ili im je
dosadno s Vama. Takođe, to ukazuje i na nedostatak samopouzdanja, a nekada se
to tumači kao prevrtljivost. Ljudi koji ne shvataju o čemu je reč ili se ne
slažu s onim što govorite, obično se mršte. To shvatite ozbiljno. Podizanje
jačine i visine tona govori da osoba s kojom komunicirate iskazuje nervozu ili
se ljuti. U svetu neverbalne komunikacije žene češće podižu visinu glasa. Kod
muškaraca je obrnuto. Oni spuštaju ton upravo kada su ljuti i nervozni. Takođe,
brz govor ili mucanje karakteristični su za uznemirene, zabrinute i iznervirane
ljude.
Mnogi ljudi češkaju nos, ali to
na određenom nivo komuniciranja ukazuje da je osoba zbunjena, nešto joj se ne
dopada ili želi da premosti odgovor. Stisnuta vilica svojstvenija je muškarcima
nego ženama i ukazuje da je osoba ljuta ili zabrinuta. Kada neko slegne
ramenima, onda Vam je jasno da mu je svejedno ili ne zna odgovor. Opušteno ili
"otroboljeno" držanje tela jesu znak da je čovek umoran, potpuno opušten
ili deprimiran.
Očigledno je da otkrivanje tipova
ljudi i upoznavanje njihovih karakteristika može umnogome da nam olakša život.
Strategija u prevazilaženju njihovih nezgodnih osobina učiniće da u svakoj
teškoj situaciji imamo šanse da ih smirimo ili aktiviramo, zavisno od potrebe.
Ala lažu
Jovan Sterija Popović bio je mudar pisac i shvatio je da smo mi, Srbi, mnogo smešan narod i da ćemo laž da progutamo, samo ako nam se ona lepo upakuje i servira. Vekovima gutamo razne laži, udaramo glavom o zid i naravno da ostajemo u blatu, a svet ide dalje. Očigledno je da to traje i danas. Vlast nam svašta servira. Ministri i poslanici često trljaju nos, prikrivaju usta prilikom govora, a narod to sve guta.
Jovan Sterija Popović bio je mudar pisac i shvatio je da smo mi, Srbi, mnogo smešan narod i da ćemo laž da progutamo, samo ako nam se ona lepo upakuje i servira. Vekovima gutamo razne laži, udaramo glavom o zid i naravno da ostajemo u blatu, a svet ide dalje. Očigledno je da to traje i danas. Vlast nam svašta servira. Ministri i poslanici često trljaju nos, prikrivaju usta prilikom govora, a narod to sve guta.
Signali laganja
Osoba spremna na laž to iskazuje i neverbalnom komunikacijom. Uočljivo je sledeće:
- izbegavanje kontakta pogledom
- brzi treptaji kapcima
- trljanje nosa
- prikrivanje usta prilikom govora
- stavljanje ruke na grlo
- trljanje zadnje strane vrata
- pročišćavanje grla
- često vlaženje usta
Razoružajte nezgodne
Do sada je urađeno više uputstava koja se primenjuju u razgovorima s nezgodnim strankama. Naučivši tu veštinu moći ćete da prebrodite mnoge probleme u običnom životu, od šaltera u domu zdravlja, preko pošte, samoposluge, posla, pa sve do svojih komšija.
Do sada je urađeno više uputstava koja se primenjuju u razgovorima s nezgodnim strankama. Naučivši tu veštinu moći ćete da prebrodite mnoge probleme u običnom životu, od šaltera u domu zdravlja, preko pošte, samoposluge, posla, pa sve do svojih komšija.
Važno
je da u prvom trenutku komunikacije shvatite da suprotna strana brine o sebi,
ali se oslobodite njene kontrole. Neophodno je da se spontano izvučete iz
negativnih vibracija i donesete odluku o željenim rezultatima. Zapamtite da se
nezgodni ljudi teško menjaju, zato se pripremite. Pokažite kako se osećate,
pitajte i ne optužujte. Tražite povratne informacije da biste saznali kako se
drugi osećaju i povežite ciljeve sa željama drugih. Zadržite profesionalni nivo
razgovora i pružite svakom osećaj kontrole. Da biste postigli svoje ciljeve, razgovarajte
u četiri oka kad god je to moguće i izbegavajte publiku. Okruženje može spontano
da Vam oslabi poziciju. Sve što se s nekim dogovorite u poslu zapišite. Sve što
nije zapisano i ne postoji.
U
komunikaciji s ljudima budite iskreni i ne pokazujte previše osećanja. Ostanite
mirni. Ako želite da Vas drugi poštuju, onda morate da izgradite
samopoštovanje. Ono što sigurno prolazi kod skoro svih ljudi jeste ljubaznost.
Razoružajte napadača i stvorite prijatelja od neprijatelja. To je umetnost.
Нема коментара:
Постави коментар