Džihad pod abajom
Razorno delovanje vehabija u Srbiji postaje stvarnost. Njihova uporišta su snažne baze u Bosni i Hercegovini, u Crnoj Gori, Makedoniji, u Raškoj (Sandžak), na Kosmetu pa sve do Albanije. Ovako učvršćena strateška veza između logističkih centara na Balkanu, omogućava im efikasno delovanje na prostoru cele Evrope. Prema poslednjim obaveštajnim podacima KFOR-a na Kosmetu ima oko deset hiljada vehabija!
Piše: Miodrag Dinić
Vehabije su na Kosovu i Metohiji utvrdile svoja uporišta i tako su teritorijalno i organizacijski povezali svoje delovanje sa prostorom Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore i Raške (Sandžaka). Poslednja karika u ovom lancu bilo je osvajanje Kosova i Metohije. U svojoj knjizi "Vehabije između istine i predrasude" Oliver Potežica navodi reči Resula Redžepija iz islamske verske zajednice Kosova da su se prve vehabije u južnoj srpskoj pokrajini "pojavili pre dvadesetak godina, ali je njihovo prisustvo počelo značajnije da se primećuje tek posle 1999. godine", dakle posle agresije NATO na Jugoslaviju. Potežica takođe ukazuje da "vehabizam na Kosovu i Metohiji šire svršeni studenti sa islamskih univerziteta u arapskim zemljama i, posebno, islamske dobrotvorne organizacije, koje su u ovom trenutku najsnažnija poluga vehabističkog prodora na južni Balkan".
Pohod i instaliranje
Prema američkim obaveštajnim podacima region Prizrena je centar vehabija i tu su koncentrisani u najvećem broju. Pod opsadom vehabija su i južni deo Kosovske Mitrovice, Drenica, Bajgora, Mokra Gora, Ropotovo, prištinsko naselje Vranjevac, Uroševac, Kačanik, Klina… Britanski "Bi-Bi-Si" je novembra 2006. godine naveo da su vehabijske ćelije, koje čine ljudi poreklom iz Saudijske Arabije, snažno prisutne u selima Planjane i Račane. Imam džamija u selu Rezale u opštini Srbica je arapskog porekla i sprovodi striktnu vehabitsku veroispovednu praksu. I upravo ispod te lokalne džamije su podzemni bunkeri u kojima se čuvaju velike količine oružja i vojne opreme. Podzemnim kanalima džamija je spojena sa kasarnom KZK "Iljaz Kodra", koja se nalazi u blizini bivše fabrike municije. Odmah iza nje je šuma u kojoj je poligon na kojem mudžahedini svakodnevno izvode borbenu obuku. U Drenici je lokalizovano više takvih uporišta. Vehabiti kontrolišu i džamije u Novom Poljancu i Šipolju. Zanimljivo je i da prištinski mediji iznose da je glavni mudžahedin na Kosmetu Elvis Goga iz Peći počeo ovaj grad da pretvara u uporište vehabizma. To su potvrdili i pripadnici slovenačkog bataljona u sastavu KFOR-a koji su na zadatku u tom gradu. Dugo skrivana informacija govori da je u Peći ranije boravio i član "Al Kaide" Pakistanac Irfan Kader Bati, koji je kasnije uhapšen zbog planiranja napada na ambasade Sjedinjenih država i Izreala u Oslu. Jedan od vodećih listova na Kosmetu "Koha ditore" ukazuje da je "fenomen koji se naziva vehabizam dobio velike, čak alarmantne, razmere na Kosovu i Metohiji i svim drugim oblastima naseljenim Albancima, kao i u albanskoj dijaspori".Američki novinar Rasel Gordon čest gost na Kosovu i Metohiji u svom pisanju ukazao je na sve veće prisustvo Arapa sa Bliskog istoka i arapske dijaspore iz zapadne Evrope na Kosmetu. On navodi da se jačanje vehabitskih opredeljenja kod Albanaca svakodnevno vidi po njihovom karakterističnom izgledu (kosa, brada, kraće pantalone do članaka...) kao i da se uočava stalni porast broja vehabija u džamijama. Inače, Gordon je među prvima ukazao na to da su vehabije učestvovale u nasilju koje su širom Kosova i Metohije izazvali albanski separatisti marta meseca 2004. godine. Tada je ubijeno 19 Srba i 900 ih je povređeno. Takođe, tada je uništeno 36 pravoslavnih crkava i manastira. Nasuprot tome, na Kosmetu je u poslednjih osam godina sagrađeno oko 400 novih džamija, što je finansirano novcem iz Saudijske Arabije. Američki novinar takođe naglašava da je u toku proces menjanja verske topografije Kosmeta i da će to imati trajnije političke i verske posledice.U svojoj knjizi o vehabijama Oliver Potežica ukazuje na sledeće: "Činjenica je da su vehabiti, ili borci čistog islama, kako sebe nazivaju, počeli da menjaju identitet albanske zajednice na Kosovu i Metohiji. I ne može se reći da u tome nemaju uspeha, naprotiv. Ruše se poznate stare džamije, islamski istorijski spomenici, menja se duhovna, kulturna i istorijska mapa Kosmeta, kako pravoslavna tako i islamska. Niču nove džamije sa dva minareta i islamski centri, izgrađeni saudijskim novcem. Stvara se nova generacija albanskih muslimana sa Kosova i Metohija, koja je otvorena za povezivanje sa islamskim državama i treba da predstavlja deo globalizovanog islamskog sveta".
Dobrotvorni rad
Najznačajnija poluga širenja vehabijskog uticaja na Kosmetu su delovanja dobrotvornih organizacija. Posle 1999. godine, aktivnosti Saudijskog komiteta za pomoć Kosovu i Čečeniji (zvanično telo saudijske Vlade) postale su intenzivne i široke po svom obimu, a finansijske donacije iz ove države stalno rastu. Erik Rizli u tekstu "Političke implikacije porasta ekstremizma na Kosovu" piše da ova saudijska organizacija posebno posvećuje pažnju obrazovanju i do sada je na Kosovu izgradila 98 škola, uglavnom u seoskim sredinama". To ukazuje na preslikavanje delovanja Talibana u Pakistanu i Avganistanu. I upravo ta činjenica upozorava na monopolizaciju obrazovnog i duhovnog života, a to može dovesti do velikih problema u regionu Balkana. Tako Saudijski komitet za pomoć Kosovu i Čečeniji svake godine finansira celokupno školovanje i boravak u Saudijskoj Arabiji 200 albanskih studenata i srednjoškolaca sa Kosmeta. Inače, na Kosovu i Metohiji aktivno radi 30 vehabitskih verskih škola. Prema mišljenju Rizlija, tako dolazi do srastanja vehabitskih dobrotvornih organizacija (sa misionarskim ciljevima) i političkih i kulturnih institucija na Kosovu, što su omogućile sadašnje lokalne vlasti.Poznato je da Saudijski komitet za pomoć Kosovu i Čečeniji ima svoje predstavništvo u Prištini čiji je direktor Džael Hamza Džalaidan. Takve kancelarije nalaze se i u Vučitrnu i južnom delu Kosovske Mitrovice. Suština delovanja ove organizacije je u promovisanju fundamentalističkog uverenja i u tom cilju na Kosmetu finansira ekstremne verske organizacije. Među njima su "Prizrenska omladina", "Studentski islamski front", "Albanska omladina na Kosovu"...Kada se govori o delovanju vehabitskih dobrotvornih organizacija na Kosovu, nezaobilazna je saudijska "Fondacija Al Haramein", koju su Ujedinjene nacije stavile na crnu listu zbog finansiranja terorizma. Ona je imala svoje kancelariju u Prizrenu koje su bile povezane sa tajnim centrima u Sarajevu , Zagrebu i Tirani u cilju isporuke oružja na crno za OVK.Interesantno je da islamske dobrotvorne organizacije koje podržavaju vehabije u džamijama otvaraju Internet-kafee, koji služe za intenzivniju propagandu protiv Skenderbega ili albanskog nacionalističkog i separatističkog pokreta. Vehabiti brišu sve tragove koje je istorija ostavila na području Kosmeta i stvaraju svet "čistog islama". Dobrotvorna islamska fondacija (IEF), na osnovu podataka iznetih na zvaničnoj saudijskoj internet stranici, nudi kosovskoj deci "obrazovanje" u preko 30 kuranskih škola širom Kosova. Deci se nudi 50 evra da bi naučili napamet pojedine delove iz Kurana. U školama izgrađenim sredstvima iz fondova Zajedničkog saudijskog Komiteta za pomoć Kosovu i Čečeniji i uz pomoć Dobrotvorne islamske fondacije, radi se na stvaranju nove generacije lojalnih muslimana - ne prema Kosovu, već prema islamskoj internacionali. Sledbenici vehabita na Kosmetu primenjuju istu strategiju osvajanja i pritisaka na imame i vernike kao i u drugim oblastima na prostoru bivše Jugoslavije, pri čemu je zabeleženo više incidenata u lokalnim džamijama širom Kosmeta. S druge strane, mlađi albanci dobijaju "plate" od 150 evra svaki mesec uz uslov da prihvate vehabitski način klanjanja ili da šire propagandni materijal u džamijama, što često dovodi do sukoba sa imamima i drugim vernicima. Koliko je ovo ozbiljna stvar govori i jedan izveštaj Ujedinjenih nacije u kome je detaljno opisan ovakav oblik regrutovanja i delovanja vehabija u Prizrenu i Đakovici.Da su vehabije na Kosmetu problem i za Zapad, posebno Vašington govori i održan seminar "Vehabiti na Kosovu" za pripadnike američkih snaga KFOR-a na Kosovu 2007. godine. Tom prilikom je procenjeno da je vehabizam u velikom usponu na Kosmetu, kao i da će do 2012. godine Kosovo postati najznačajnije uporište vehabija u Evropi.
Pohod i instaliranje
Prema američkim obaveštajnim podacima region Prizrena je centar vehabija i tu su koncentrisani u najvećem broju. Pod opsadom vehabija su i južni deo Kosovske Mitrovice, Drenica, Bajgora, Mokra Gora, Ropotovo, prištinsko naselje Vranjevac, Uroševac, Kačanik, Klina… Britanski "Bi-Bi-Si" je novembra 2006. godine naveo da su vehabijske ćelije, koje čine ljudi poreklom iz Saudijske Arabije, snažno prisutne u selima Planjane i Račane. Imam džamija u selu Rezale u opštini Srbica je arapskog porekla i sprovodi striktnu vehabitsku veroispovednu praksu. I upravo ispod te lokalne džamije su podzemni bunkeri u kojima se čuvaju velike količine oružja i vojne opreme. Podzemnim kanalima džamija je spojena sa kasarnom KZK "Iljaz Kodra", koja se nalazi u blizini bivše fabrike municije. Odmah iza nje je šuma u kojoj je poligon na kojem mudžahedini svakodnevno izvode borbenu obuku. U Drenici je lokalizovano više takvih uporišta. Vehabiti kontrolišu i džamije u Novom Poljancu i Šipolju. Zanimljivo je i da prištinski mediji iznose da je glavni mudžahedin na Kosmetu Elvis Goga iz Peći počeo ovaj grad da pretvara u uporište vehabizma. To su potvrdili i pripadnici slovenačkog bataljona u sastavu KFOR-a koji su na zadatku u tom gradu. Dugo skrivana informacija govori da je u Peći ranije boravio i član "Al Kaide" Pakistanac Irfan Kader Bati, koji je kasnije uhapšen zbog planiranja napada na ambasade Sjedinjenih država i Izreala u Oslu. Jedan od vodećih listova na Kosmetu "Koha ditore" ukazuje da je "fenomen koji se naziva vehabizam dobio velike, čak alarmantne, razmere na Kosovu i Metohiji i svim drugim oblastima naseljenim Albancima, kao i u albanskoj dijaspori".Američki novinar Rasel Gordon čest gost na Kosovu i Metohiji u svom pisanju ukazao je na sve veće prisustvo Arapa sa Bliskog istoka i arapske dijaspore iz zapadne Evrope na Kosmetu. On navodi da se jačanje vehabitskih opredeljenja kod Albanaca svakodnevno vidi po njihovom karakterističnom izgledu (kosa, brada, kraće pantalone do članaka...) kao i da se uočava stalni porast broja vehabija u džamijama. Inače, Gordon je među prvima ukazao na to da su vehabije učestvovale u nasilju koje su širom Kosova i Metohije izazvali albanski separatisti marta meseca 2004. godine. Tada je ubijeno 19 Srba i 900 ih je povređeno. Takođe, tada je uništeno 36 pravoslavnih crkava i manastira. Nasuprot tome, na Kosmetu je u poslednjih osam godina sagrađeno oko 400 novih džamija, što je finansirano novcem iz Saudijske Arabije. Američki novinar takođe naglašava da je u toku proces menjanja verske topografije Kosmeta i da će to imati trajnije političke i verske posledice.U svojoj knjizi o vehabijama Oliver Potežica ukazuje na sledeće: "Činjenica je da su vehabiti, ili borci čistog islama, kako sebe nazivaju, počeli da menjaju identitet albanske zajednice na Kosovu i Metohiji. I ne može se reći da u tome nemaju uspeha, naprotiv. Ruše se poznate stare džamije, islamski istorijski spomenici, menja se duhovna, kulturna i istorijska mapa Kosmeta, kako pravoslavna tako i islamska. Niču nove džamije sa dva minareta i islamski centri, izgrađeni saudijskim novcem. Stvara se nova generacija albanskih muslimana sa Kosova i Metohija, koja je otvorena za povezivanje sa islamskim državama i treba da predstavlja deo globalizovanog islamskog sveta".
Dobrotvorni rad
Najznačajnija poluga širenja vehabijskog uticaja na Kosmetu su delovanja dobrotvornih organizacija. Posle 1999. godine, aktivnosti Saudijskog komiteta za pomoć Kosovu i Čečeniji (zvanično telo saudijske Vlade) postale su intenzivne i široke po svom obimu, a finansijske donacije iz ove države stalno rastu. Erik Rizli u tekstu "Političke implikacije porasta ekstremizma na Kosovu" piše da ova saudijska organizacija posebno posvećuje pažnju obrazovanju i do sada je na Kosovu izgradila 98 škola, uglavnom u seoskim sredinama". To ukazuje na preslikavanje delovanja Talibana u Pakistanu i Avganistanu. I upravo ta činjenica upozorava na monopolizaciju obrazovnog i duhovnog života, a to može dovesti do velikih problema u regionu Balkana. Tako Saudijski komitet za pomoć Kosovu i Čečeniji svake godine finansira celokupno školovanje i boravak u Saudijskoj Arabiji 200 albanskih studenata i srednjoškolaca sa Kosmeta. Inače, na Kosovu i Metohiji aktivno radi 30 vehabitskih verskih škola. Prema mišljenju Rizlija, tako dolazi do srastanja vehabitskih dobrotvornih organizacija (sa misionarskim ciljevima) i političkih i kulturnih institucija na Kosovu, što su omogućile sadašnje lokalne vlasti.Poznato je da Saudijski komitet za pomoć Kosovu i Čečeniji ima svoje predstavništvo u Prištini čiji je direktor Džael Hamza Džalaidan. Takve kancelarije nalaze se i u Vučitrnu i južnom delu Kosovske Mitrovice. Suština delovanja ove organizacije je u promovisanju fundamentalističkog uverenja i u tom cilju na Kosmetu finansira ekstremne verske organizacije. Među njima su "Prizrenska omladina", "Studentski islamski front", "Albanska omladina na Kosovu"...Kada se govori o delovanju vehabitskih dobrotvornih organizacija na Kosovu, nezaobilazna je saudijska "Fondacija Al Haramein", koju su Ujedinjene nacije stavile na crnu listu zbog finansiranja terorizma. Ona je imala svoje kancelariju u Prizrenu koje su bile povezane sa tajnim centrima u Sarajevu , Zagrebu i Tirani u cilju isporuke oružja na crno za OVK.Interesantno je da islamske dobrotvorne organizacije koje podržavaju vehabije u džamijama otvaraju Internet-kafee, koji služe za intenzivniju propagandu protiv Skenderbega ili albanskog nacionalističkog i separatističkog pokreta. Vehabiti brišu sve tragove koje je istorija ostavila na području Kosmeta i stvaraju svet "čistog islama". Dobrotvorna islamska fondacija (IEF), na osnovu podataka iznetih na zvaničnoj saudijskoj internet stranici, nudi kosovskoj deci "obrazovanje" u preko 30 kuranskih škola širom Kosova. Deci se nudi 50 evra da bi naučili napamet pojedine delove iz Kurana. U školama izgrađenim sredstvima iz fondova Zajedničkog saudijskog Komiteta za pomoć Kosovu i Čečeniji i uz pomoć Dobrotvorne islamske fondacije, radi se na stvaranju nove generacije lojalnih muslimana - ne prema Kosovu, već prema islamskoj internacionali. Sledbenici vehabita na Kosmetu primenjuju istu strategiju osvajanja i pritisaka na imame i vernike kao i u drugim oblastima na prostoru bivše Jugoslavije, pri čemu je zabeleženo više incidenata u lokalnim džamijama širom Kosmeta. S druge strane, mlađi albanci dobijaju "plate" od 150 evra svaki mesec uz uslov da prihvate vehabitski način klanjanja ili da šire propagandni materijal u džamijama, što često dovodi do sukoba sa imamima i drugim vernicima. Koliko je ovo ozbiljna stvar govori i jedan izveštaj Ujedinjenih nacije u kome je detaljno opisan ovakav oblik regrutovanja i delovanja vehabija u Prizrenu i Đakovici.Da su vehabije na Kosmetu problem i za Zapad, posebno Vašington govori i održan seminar "Vehabiti na Kosovu" za pripadnike američkih snaga KFOR-a na Kosovu 2007. godine. Tom prilikom je procenjeno da je vehabizam u velikom usponu na Kosmetu, kao i da će do 2012. godine Kosovo postati najznačajnije uporište vehabija u Evropi.
Nisu sve vehabije teroristi, ali su svi teroristi uglavnom vehabije.
Milom ili silom
Vehabije pripadaju radikalnom islamskom pokretu i na njih ne treba gledati kao na religijsku, već kao na kriminalnu grupu koja zloupotrebljava religiju radi ostvarivanja svojih ciljeva. Vehabije nose duge brade, široke pantalone do članaka i ne rukuju se sa ženama. Osnivač vehabizma je Muhamed bin Abdul Vehab, koji je živeo u 18. veku i delovao u Saudijskoj Arabiji, Iranu, Iraku, Siriji i Indiji. Propovedao je radikalno pridržavanje islama. Analitičari tvrde da su upravo članovi ovog pokreta objavili sveti verski rat - džihad, s ciljem da protivnike silom nateraju da se pridruže vehabizmu. Zanimljivo je da se vehabije eksplicitno protive svakom spoljnom kulturnom uticaju, nameću svoje "ekskluzivno učenje" na sahranama, obredima sunećenja i drugim verskim okupljanjima, pobijaju teorije o prirodnim ili društvenim pojavama i kao zamenu nude svoja tumačenja Šerijata ili Kurana.
Нема коментара:
Постави коментар